Munkaerőhiány van, a dolgozói elégedettségek két éve a mélyponton – – Van 3 ötletünk, hogy meg tudja tartani a legértékesebb munkatársait

Különleges változások tanúi lehettünk az üzlet világában az elmúlt évtizedben. Az új munkamódszerek, a laposabb szervezeti felépítés mind arra mutatnak, hogy a hagyományos karrierutak  gyorsan idejétmúlttá válnak.

Noha a dolgozók közül sokan tekintenek pozitívan a változásokra, nem látják világosan, mit jelent ez saját fejlődésük és előmenetelük szempontjából.

Az Egyesült Királyságban mért  munkahelyi elégedettség már két éve mélyponton áll, ezért a munkaadókon egyre nagyobb  a nyomás, hogy komolyan fontolóra vegyék, hogyan biztosítsanak pozitív munkakörnyezetet dolgozóik számára.

Ez a gondolkodásmód kiemelten fontosnak tartja, hogy az alkalmazottak értékesnek és megbecsültnek érezzék magukat.

Nem lehet fizetéssel mindent megoldani

Igaz, a fizetés nyilvánvalóan jelentősen befolyásolja a dolgozók elégedettségét, mégsem ez az egyetlen üdvözítő megoldás a munkaerő megtartási gondok terén.

Gyakran a vállalatnál nagyobb problémákat fednek el azzal, ha fizetésemelést adnak és bónuszokat osztanak, remélve, hogy így megtarthatják a tehetséges dolgozókat.

Ezek a gondok, sikertelenségek gyakran visszavezethetők az előrejutási lehetőségek hiányára, vagy a munkahelyi nehézségekre, ezért van szükség valahogy „odabilincselni” a dolgozót a szervezethez.

1./ Alakítsuk ki a választás kultúráját

Az alkalmazottak ritkán vágynak arra, hogy egy idejétmúlt vállalatnál dolgozzanak. Szeretnének egy lendületes munkakörnyezetben dolgozni, ahol számít, amit csinálnak. Egy olyan munkahelyen, ahol legszívesebben egész héten bent maradnának.

A rugalmas munkaidőt tartják az egyik legfontosabb tényezőnek egy szervezet kultúrájában, míg olyan kényelmi felszerelések mint a játék terem, ingyenes ital/étel automaták szintén népszerűek, különösen az Y generációs munkavállalók esetében.

Ezek a lehetőségek rugalmas, fesztelen feltételeket biztosítanak a dolgozó számára, s egyúttal haladó, a technológiai fejlődéssel lépést tartó színben tüntetik fel a vállalatot.

2./ Személyesség

A dolgozó és munkaadó kapcsolata nagyot változott az utóbbi időben. Az alkalmazottak a vállalatnak dolgoznak, ugyanakkor elvárják, hogy a vállalat is dolgozzon értük.

A munkaadóknak figyelembe kell venniük az egyéni érdekeket és elvárásokat, amikor a dolgozókra szabott jutalmazást tervezik. A munkaerő szegmentálásával és a célzott juttatások felajánlásával lehet ilyen változásokat elérni.

Mindenképpen el kell kerülni, hogy sztereotípiák mentén szegmentáljuk a munkavállalók csoportjait, viszont nagyszerű kiindulási alap a munkaerőre vonatkozó statisztikák elemzése és a választási lehetőségek felajánlása.

Például a 40-es, 50-es éveikben járó dolgozók számára nagyobb valószínűséggel értékesebb juttatás lesz egy időskori gondozási program, ami lehetővé teszi az idős szüleikről való gondoskodást. Az Y generációs munkavállalók viszont a rövidebb pénteki munkaidőt választanák.

2./ Kreativitás a kommunikációban

A munkatársak sokszor alulértékelik a juttatásaik értékét. Ezért nagyon fontos, hogy a munkaadók beszéljenek arról, mit is kínálnak.

Ha ezeket a témákat hatékonyabban kommunikálják, a munkaadók ki tudnak tűnni a versengő munkaerőpiacon.

Fokozható a hatás, ha a munkáltató kommunikációs ügyfélként tekint a munkaerőre, és ehhez igazítja a módszereket.

A plakátok és hírlevelek talán működtek 10 évvel ezelőtt, ma már viszont olyan eszközök állnak rendelkezésre mint a webinárium, mobil applikációk, és vállalati közösségi hálózat, amelyek segítségével jobban megismertetik a dolgozókkal a juttatásaikat.

Sokan meglepődnének, mennyire értékelik az alkalmazottak az ilyen intézkedéseket.

3./ Az elismerés mindenek előtt

Ha jól csinálják, az elismerés lehet a leghatékonyabb, egyben legolcsóbb motivációs eszköz, amivel a munkaadók élhetnek.

Hatékonyabb formája lehet a dolgozó munkájáért kifejezett köszönetnek egy rendszeresen, kötetlen formában adott értékelő visszajelzés, nem pedig egy hivatalos hangú elszámolás.

Az olyan közös programok a csapattal, mint például az esti sörözések, szintén remek alkalmak, hogy köszönetet mondjunk a jó munkáért. Ezekkel az eszközökkel a leendő munkatársak felé is demonstrálni tudjuk az elismerés kultúráját.

A munka világa drasztikus változáson megy keresztül. Olyan már nincsen, hogy valaki egyetlen munkahelyen dolgozzon aktív időszakában, és naivitás lenne azt gondolni, hogy a jól megfizetett munkaerő sosem fog jobbat keresve odébbállni.

Noha az átlagos szolgálati idő egyre rövidül, most még fontosabb, hogy az alkalmazottak számára addig biztosítsa a munkaadó a legtöbbet, amíg a vállalatnál vannak.

Javítható a dolgozói elégedettség, és erősíthető a vállalaton belüli általános kultúra, ha olyan juttatás csomagot kapnak a dolgozók, amitől megbecsültnek érzik magukat.

Ki tudja, talán még tovább is maradnak a cégnél.

error: A tartalom védett!!