Versenyeztessünk vagy az együttműködést szorgalmazzuk? Három tipp az együttműködés növelése érdkében

 

Az üzleti élet előző generációi (?) a versenyszellemet a vállalati politizálás egyre intenzívebb manipulálásával próbálták fenntartani. Ez a verseny csak elvileg barátságos és rövid távon sikeres, hiszen a legjobb esetben is az irodai munka hatékonyságának  rovására megy, rosszabb esetben pedig vegytiszta szabotázst eredményez.

A minta kétségkívül megváltozott: korunk legsikeresebb vállalatainál nyíltan támogatják az együttműködést a versenyeztetéssel szemben, és napjainkban ezek a vállalatok kerülnek az élre.

Ha szeretne versenyközpontúról együttműködés központúra váltani, ahogy a Google és a Facebook és más piacvezető cégek is tették, íme három tanács, hogyan kezdjen hozzá:

 

1. Tegyék  tárgyilagossá a jutalmazási rendszert

A gamification, az üzleti körökben nagy horderejű téma, hiszen képes kivonni minden szubjektivitást a munkahelyi értékelési rendszerekből. Többé már nem az egyes menedzserek a felelősek azért, hogy milyen és mennyi munka elvégzése után jár fizetésemelés vagy jutalom; a vezető vállalatok ezt a feladatot egy automatizált számítógépes rendszerre bízzák. Ez a szenvtelen rendszer nem kivételez senkivel, nem megvesztegethető, és ellenáll az érzelmi zsarolásnak. Szigorúan a számokból ért. A két stratégia, a gamification és a tárgyilagos teljesítmény értékelés ötvözete nagymértékben segíti a dolgozókat abban, hogy a munkájukra fókuszáljanak, ahelyett hogy egymással versenyeznének.

 

2. Hozzák összhangba a részlegeket

Még a kis-és középvállalkozások világában is megesik, hogy a vállalatok akaratlanul is versenyhelyzetet hoznak létre a specializáció nevében. A legjellemzőbb példa erre az értékesítési és a marketing osztály szembeállítása. A marketing olyannyira örül, hogy kikerült a frontvonalból, hogy elkezd hatalmaskodni az értékesítőkön.

A Sales pedig olyan hosszú távú, a marketingtől független stratégiákban gondolkodik, aminek persze rémes lesz a kimenetele. A marketing nyilván a sales-t hibáztatja a visszaesés miatt, a Sales-nek pedig nincs más választása, mint továbbra is a marketinget fúrni.

Egy ilyen kötözködő, veszekedő környezet létrehozása helyett azonban elősegíthetjük az együttműködést azzal, hogy kétirányú kommunikációs rendszert vezetünk be egy kevésbé formális hierarchia mellett. A gamification jelentősen hozzá fog járulni egy tiszteleten és kizárólag a teljesítményen alapuló hierarchia megteremtéséhez, de a felső vezetés is megerősítheti ezt a kultúrát azzal, hogy a szembenállóságot hangsúlyozó szögletes asztal helyett kerekasztalhoz ültet minden fontos szereplőt. A Google, a Facebook és más iparági húzónevek ezt szó szerint veszik. Ha csak körülnézünk az irodáikban, minden tárgyaló termükben kerek asztalokat láthatunk, nem szögleteset.

 

3. Követeljék meg a specializációt

Minden egyes újabb üzleti generációval tovább specializálódnak a vállalati szerepek. Ez nagyszerű dolog két szempontból is: először is a munkáltatóknak nem kell többé aggódniuk amiatt, hogy olyan végzett pályakezdőket vesznek fel, akiknek az általános diplomája egy nap semmire sem lesz jó.

Másfelől a specializálódott kollégák egymaguk nem tudnak végigvinni egy projektet. Szükség van az együttműködésre.

A kiválasztási folyamatban olyan specializációt támasszunk követelményként, amilyenre a vállalatnak van szüksége, nem pedig olyat, amit az épp divatos HR trendek sugallnak. Olyan árnyaltsággal és körültekintéssel állítsa össze a csapatát, amilyennel a kosárlabda edzők teszik, amikor kötetnyi statisztika alapján választják ki játékosaikat. A fizetési plafon talán nem lesz olyan magasan mint a Chicago Bullsnál, de meg kell tudnunk fogalmazni, milyen specializációt várunk el, ha előremutató, kihívást jelentő munkakörnyezetként akarjuk hirdetni a vállalatot.

 

error: A tartalom védett!!